Plán hodiny
Úvod
- Stručné představení regionu Blízkého východu a hlavních konfliktů (Izraelsko-palestinský konflikt, války v Sýrii a Iráku, situace v Jemenu apod.).
- Představení cíle hodiny – porozumění morálním dilematům a otázkám, kterým čelí různé skupiny v těchto konfliktech.
Diskuze nad obrázky
- Představení obrázků souvisejících s morálními dilematy regionu (např. uprchlíci, vojenské akce, zničená města).
- Žáci diskutují v malých skupinách o tom, co podle nich jednotlivé obrázky představují a jaké morální dilemata mohou navozovat.
- Otázky k zamyšlení:
• Jak se rozhodnout mezi humanitární pomocí a ochranou národní bezpečnosti?
• Jaký je dopad na civilní obyvatelstvo?
• Jak řešit morální odpovědnost v případě vojenských zásahů?
Krátké video
- Promítnutí krátkého dokumentu nebo zpravodajské reportáže – představení jedno z morálních dilemat na Blízkém východě (např. role mezinárodních intervencí nebo důsledky okupace).
- Po promítnutí videa rekapitulace hlavních bodů s žáky a prostor pro diskuzi. Otázky mohou zahrnovat:
• Jaké jsou důsledky intervencí třetích stran?
• Jakou odpovědnost má mezinárodní komunita?
Práce ve skupinách: Řešení morálního konfliktu
- Rozdělení třídy do skupin a zaměření každé na jiný morální problém, například:
• Jak by měla mezinárodní komunita reagovat na humanitární krizi v Jemenu?
• Je etické, aby určité státy intervenovaly do konfliktu v Sýrii?
• Jak by měla být řešena otázka osídlování na Západním břehu Jordánu? - Žáci budou diskutovat a vypracují krátký návrh řešení. Cílem je pochopit různá stanoviska a pokusit se o kompromis.
Závěr a reflexe
- Skupiny představí svá řešení a vysvětlí, proč zvolily určitý přístup.
- Rozhovor s žáky, jaké jsou podle nich největší morální dilemata, která dnes Blízký východ představuje, a co by jako jednotlivci nebo společnost mohli udělat pro jejich řešení.