Plán hodiny

Úvod

  • Stručné představení regionu Blízkého východu a hlavních konfliktů (Izraelsko-palestinský konflikt, války v Sýrii a Iráku, situace v Jemenu apod.).
  • Představení cíle hodiny – porozumění morálním dilematům a otázkám, kterým čelí různé skupiny v těchto konfliktech.

Diskuze nad obrázky

  • Představení obrázků souvisejících s morálními dilematy regionu (např. uprchlíci, vojenské akce, zničená města).
  • Žáci diskutují v malých skupinách o tom, co podle nich jednotlivé obrázky představují a jaké morální dilemata mohou navozovat.
  • Otázky k zamyšlení:
    • Jak se rozhodnout mezi humanitární pomocí a ochranou národní bezpečnosti?
    • Jaký je dopad na civilní obyvatelstvo?
    • Jak řešit morální odpovědnost v případě vojenských zásahů?

Krátké video

  • Promítnutí krátkého dokumentu nebo zpravodajské reportáže – představení jedno z morálních dilemat na Blízkém východě (např. role mezinárodních intervencí nebo důsledky okupace).
  • Po promítnutí videa rekapitulace hlavních bodů s žáky a prostor pro diskuzi. Otázky mohou zahrnovat:
    • Jaké jsou důsledky intervencí třetích stran?
    • Jakou odpovědnost má mezinárodní komunita?

Práce ve skupinách: Řešení morálního konfliktu

  • Rozdělení třídy do skupin a zaměření každé na jiný morální problém, například:
    • Jak by měla mezinárodní komunita reagovat na humanitární krizi v Jemenu?
    • Je etické, aby určité státy intervenovaly do konfliktu v Sýrii?
    • Jak by měla být řešena otázka osídlování na Západním břehu Jordánu?
  • Žáci budou diskutovat a vypracují krátký návrh řešení. Cílem je pochopit různá stanoviska a pokusit se o kompromis.

Závěr a reflexe

  • Skupiny představí svá řešení a vysvětlí, proč zvolily určitý přístup.
  • Rozhovor s žáky, jaké jsou podle nich největší morální dilemata, která dnes Blízký východ představuje, a co by jako jednotlivci nebo společnost mohli udělat pro jejich řešení.